El parc possible

[publicat a Fundació Nexe]

Parc Central: disponible en maqueta

El Parc Central: de projecte idíl·lic a mite impossible

Vull parlar-vos del Parc Central de València, us sona? Ah sí, qui no ha escoltat parlar del Parc Central. Alguns diuen que ja se’n parlava als inicis de la Transició democràtica, altres que Franco ja ho tenia en ment. Jo el més enrere que he pogut anar és a un article de El País de l’any 2000 on es diu que “Desde hace ya más de diez años que la capital tiene pendiente la construcción del Parque Central”, això situaria l’inici del mite en els anys 80, no descarte però que al programa del partit republicà de Blasco Ibáñez ja se’n diguera alguna cosa. El Parc Central és així, tot un misteri, una rondalla que es conta als xiquets, que passa de generació en generació. L’avi seu davant la llar i diu: Joanet deixa d’estirar-li el monyo a ta germana i vine que el iaio et contarà una història de trens. I mentre, la iaia els prepara el berenar i escolta des de la cuina.

Mentre la rondalla va sent contada, els anys van passant, i els diaris parlen de si hi haurà gratacels (2006) o esfera armil·lar (2006) al futur parc, si els veïns podran participar en la tria del projecte (2007) o si hi haurà centre comercial a la nova estació (2010). A mi poc m’importa tot això mentre la realitat és que els valencians sols poden visitar el parc a través d’un vídeo promocional a la web del projecte. On, per cert, s’esclareix que ja s’han realitzat obres per valor de més de 216 milions d’euros sense comptar la despesa de l’estació “provisional” de l’AVE. (Allò de provisional ho pose entre cometes perquè veient l’aspecte de l’estació crec que el concepte de provisionalitat dels promotors no coincideix amb el meu).

Tot apunta doncs a que la rondalla del Parc Central esdevindrà epopeia mitològica. Suposant que les obres de soterrament de vies començaren demà mateix encara tindríem per davant 6 o 7 anys (en el millor dels casos) fins que la nova estació subterrània estiguera funcionant i els arbres i gespa creixent als jardins. Això, com dic, suposant que començaren demà. Per contra, la situació econòmica i la incapacitat del PPCV per fer-se valdre a Madrid, fan pensar que les grans inversions no es deixaran caure per ací en prou temps. Perfectament podríem plantar-nos en el 2016 i que les obres estigueren encara per començar. Prompte, el mite del Parc Central compliria 50 anys. Mig segle de vida del somni etern de la València acabada.

 

Degradació: Els veïns com a víctimes, la mobilitat com a problema.

Mentre somiem truites, les zones que volten la platja de vies es van degradant més i més. Solars i espais oberts sense planificació urbana, murs plens de pintades, naus industrials abandonades i ruïnoses, racons improvisats com a deixalleries provisionals, desllunats a l’aire… aquesta és la realitat amb la que han de conviure els veïns. Això sense tindre en compte els trastorns que es deriven de la mala comunicació entre les dues vores de les vies.

Actualment els accessos són 3 (i mig). El túnel de les grans vies, per a vehicles rodats i per a vianants, però no per ciclistes o gent amb mobilitat reduïda. El pont de Giorgeta, només per a vehicles rodats. El pont del Bulevard Sud, accessible per a vehicles, bicis i vianants. I, finalment, l’accés estrella: la passarel·la d’Iturbi, una estructura de ferro inaccessible, vella perillosa i, sobretot, il·legal per a vianants.

Passarel·la d’Iturbi

Una carta de presentació vergonyosa.

La imatge que dóna la zona és, a més a més, la visió que rep un viatger que arriba a València en tren. Eixa és, en molts casos, la targeta de visita de la nostra ciutat. La primera impressió. No és doncs plat de bon gust tampoc pel turisme, un dels sectors (l’únic?) en alça de la ciutat. L’entrada de València amb tren no es correspon amb allò que és València, amb allò que després el visitant trobarà. No es correspon amb allò que volem mostrar a una persona que acaba d’arribar.

 

La solució possible.

El Parc Central. L’eterna obra pendent de la capital del Túria. Els valencians pogueren transformar un riu ple de canyes i deixalles en un jardí, sembla però que són incapaços de curar una ferida oberta en la cara de la ciutat que té forma de vies i regust a ferro rovellat. Una possible solució la vaig llegir a un article d’un arquitecte i un economista urbà que parlaven del tema, es deia “Parque central en un tres i no res”, quina xanxa. En ell proposaven aquests experts una cosa ben sensata. “Senyors aturen vostés ja la broma”. Deixem de vendre el fum d’un Parc Central impossible i fem alguna cosa amb els recursos i les possibilitats que tenim per aprofitar millor l’espai urbà. Amb una inversió infinitament menor als més de 800 milions d’euros projectats per al Parc, l’Ajuntament seria capaç de solucionar de dalt a avall la situació de degradació i manca de mobilitat actual. Es tracta de repensar l’espai urbà des del prisma de la utilitat i la necessitat, lliurant-nos de l’efecte paralitzador del projecte que mai arriba.

Es tractaria d’augmentar i millorar els accessos, condicionar i integrar les vies en el paisatge urbà. Escometre les actuacions de construcció de jardins i zones verdes en les marges, introduir horts urbans i carrils bici, que com fa el carrer Sant Vicent, comuniquen els afores de la ciutat amb el centre. També rehabilitar les naus industrials per a donar-los un ús públic com espais culturals o recintes esportius.

Una despesa que podria ascendir al voltant de 10 milions d’euros, en contrast amb els més de 800 del projecte. Una proposta però, realista i basada en les necessitats actuals de la zona. Front al Parc Central promés i impossible, tenim l’oportunitat de millorar la qualitat de vida dels valencians, la imatge de la nostra ciutat i la mobilitat. Fent un parc possible. Perquè de vegades els somnis es poden complir sent una mica més pràctics.

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s